۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 1001962

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سهم ایران از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی محصولات حلال تنها ۲ درصد است، گفت: متخصصان کشور موفق به تولید گوشت حلال و غیرحیوانی شدند.

 گوشت حلال غیرحیوانی در کشور تولید شد

حسین رستگار افزود: مصرف کالاهای حلال اهمیت ویژه‌ای برای مسلمانان دارد و ما باید تلاش کنیم مردم سفره شان از محصولات حلال پر باشد و همچنین حلیت محصولات تولید داخل بررسی و نظارت شود.

وی با بیان اینکه در توصیه‌های دینی ما به استفاده از محصولات حلال تاکید شده است، ادامه داد: گوشت حلال از نظر رعایت شرع در ذبح حیوان و تغذیه حیوان و بکارگیری اجزای حیوان در محصولات سلامت محور بویژه سلامت و حلیت آن مد نظر قرار میگیرد. در حال حاضر هم کشورهای غیر اسلامی به گوشت حلال روی آورده اند، چون با ذبح شرعی و تولید محصولات طی فرایندهای حلال دارای کمترین موادسمی در گوشت و محصولات حیوانی خواهیم بود.

رستگار گفت: فناوری‌های جدید در تولید گوشت حلال و محصولات حلال حیوانی امروز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و با کمک متخصصان کشورمان به همین منظور توانسته اند از یک تک یاخته، گوشتی غیر حیوانی را تولید نمایند که پروتئین و ریز مغذی مشابه گوشت را دارد و درمقابل مضرات مربوط به حیوانات در تولید گوشت حیوانی را ندارد و حلال هم هست که درآینده می تواند این فراورده پروتئینی در کنار تولید گوشت کشت سلولی جایگزین گوشت حیوانی و دامی شود.

وی با بیان اینکه برای تولید یک کیلو گوشت گاوی نیاز به ۱۵ هزارلیتر آب مصرفی می باشد، ادامه داد: گوشت گاو به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای در بدن گاو آلودگی محیط زیستی دارد. همچنین به علت تامین علوفه پر هزینه همرا ه با فرسایش شدید زمین است؛ اما این گوشت تک یاخته‌ای در ازمایشگاه تولید و غنی از پروتئین های گوشتی می باشد و مضرات گوشت‌های حاصل از کشتار حیوانی را ندارد و می‌تواند جایگزین مناسبی در فرآورده‌های حیوانی شود.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، رستگار ادامه داد: در اینده جهان با محصولات فناورانه از منظر حلال بودن روبرو خواهد بود و ما در سازمان غذا و دارو در تلاشیم با اطمینان برای مردم عرضه محصولات سلامت محور و حلال تولید و فراهم کنیم. بر اساس سیاست‌های کلی سلامت، وزارت بهداشت مکلف است نظارت بر سلامت محصولات سلامت محور از جمله حلیت محصولات غذایی را پیگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.